KTO PYTA, NIE BŁĄDZI!
Jak długi jest czas oczekiwania na przesyłkę?
Średni czas oczekiwania na dostawę do wybranego punktu odbioru wynosi 2-3 dni robocze. Paczki pobraniowe trafiają, w większości przypadków do punktu nadawczego tego samego lub następnego dnia roboczego. Przy zamówieniach opłaconych z góry (przelewem on-line czy poprzez BLIK), w dniu odnotowania płatności realizujemy złożone zamówienie i również staramy się nadać je w tym samym, najpóźniej w kolejnym dniu roboczym. W przypadku płatności przelewem tradycyjnym wysyłka następuję po zaksięgowaniu wpłaty na naszym koncie firmowym. Możliwe jest przyspieszenie wysyłki poprzez przysłanie do nas potwierdzenia płatności w formie PDF, wygenerowanego za pośrednictwem portalu czy aplikacji na smartfon służącej do obsługi rachunku bankowego, z którego zlecono płatność.
Czym jest „faktura pro forma”?
„Faktura pro forma” to dokument, który nie jest dowodem księgowym, jest wystawiany kontrahentowi w celu przekazania informacji o szczegółach zamówienia oraz może stanowić wiążącą informację cenową dla nabywcy, obowiązującą na dzień wystawienia dokumentu. Taki dokument zazwyczaj jest sporządzany, gdy zamówienie jest realizowane indywidualnie, poza sklepem on-line. Często zamiast określenia „faktura pro forma” w innych sklepach stacjonarnych czy wysyłkowych tego rodzaju dokument określany jest mianem „Oferta nr …” czy „Zamówienie nr … „. Jest tym samym propozycją do zawarcia transakcji a nie jednoznaczną zapowiedzią wystawienia faktury czy innego dokumentu potwierdzającego zawarcie wiążącej umowy kupna-sprzedaży. „Faktura pro forma” stanowi jednakże wzór do wystawienia faktury właściwej danej transakcji. Ułatwia sprzedaż i poprawia relacje z kontrahentami, którzy otrzymują pełną informację o produktach, usługach i ich cenie.
Czy samodzielne wgranie nowego BIOS’u unieważni gwarancję?
Dokonywanie wszelkich zmian w konstrukcji obrazu BIOS zawartego w układzie scalonym EEPROM zakupionego urządzenia, wgranie obrazu nie pochodzącego z dystrybucji sprzedawcy czy też modyfikowanie już zawartego i wgrywanie go na nowo, bez wcześniejszej konsultacji z naszym serwisem, skutkuje utratą gwarancji. Wynika to z faktu, iż w kwestii architektury X99 pojawiło się wiele modyfikacji umożliwiających poprawienie jej osiągów, które to modyfikacje implementuje się poprzez wgranie odpowiednich sterowników niskopoziomowych, wczytywanych do pamięci RAM przy rozruchu komputera. Spowodowało to, że w sieci internet pojawiło się wiele źródeł, z których można pozyskać obraz BIOS, który rzekomo będzie odpowiedni do płyty głównej, którą Państwo zamawiacie. Okazuje się jednak, że nie zawsze tak jest, albowiem zarówno producenci wypuszczają często płyty główne w uaktualnionych rewizjach, nie kompatybilnych w pełni z wcześniejszymi, jak i zdarzają się sytuacje, w których rekomendowane są obrazy BIOS pochodzące od zupełnie innego producenta czy innego modelu płyty. Tego rodzaju praktyki niosą ze sobą poważne ryzyko całkowitego uszkodzenia zakupionej przez Państwo płyty głównej. Jeśli natomiast są Państwo zainteresowani, ażeby tego rodzaju modyfikacje zostały zaimplementowane w zakupionej płycie głównej, przed jej wysyłką, możecie Państwo taką usługę zamówić również w naszym sklepie. Jeśli zamówiliście Państwo oprócz samej płyty także dodatkowe komponenty, jak np. procesor czy dodatkowo procesor wraz z pamięcią RAM, to taka modyfikacja jest przeprowadzana przez nasz dział serwisu „z automatu” i otrzymujecie Państwo zestaw komponentów z płytą, która ma wgrany dopracowany i dedykowany pod ten konkretny egzemplarz obraz EEPROM.
Czy istnieje możliwość płatności ratalnej?
Tak, jak najbardziej istniej taka możliwość. Jeden z operatorów płatności obsługujących nasz sklep on-line – firma Tpay – umożliwia dokonanie zakupu z płatnością rozłożoną na raty. Aby tego dokonać przy wyborze opcji płatności należy zaznaczyć opcję Tpay raty. Zostaniecie Państwo przekierowani na stronę pośrednika płatności, który dalej poinstruuje Was jakie kroki należy wykonać, aby zamowienie zostało skutecznie złożone.
Czy istnieje możliwość modyfikacji zawartości zestawu przed jego zamówieniem?
Tak, istnieje taka możliwość. Aby to zrobić przy przeglądanym produkcie wciśnij przycisk „Zapytaj o produkt”, a następnie wypełnij formularz kontaktowy i wyślij do nas wiadomość. Zawrzyj w niej informację jakich zmian chciałbyś dokonać. Nasz zespół poinformuje cię czy dane zmiany są możliwe, czy posiadamy dany komponent podzespołów na magazynie oraz ile wyniosła by cena zestawu w zmodyfikowanej konfiguracji.
Pamięci ECC, non-ECC, ECC-R… O co w tym chodzi?
Termin ECC (Error Correction Code) jest to mechanizm sprzętowy obecny w niektórych modułach RAM, który ma na celu wykrywanie i korygować jednobitowych błędów w komórkach pamięci RAM. Błędy te mogą powodować nagłe wyłączenia, uszkodzenie plików zgromadzonych na urządzeniach blokowych, a tym samym utratę istotnych danych, które są na nich przechowywane. Jednakże mogą się zdarzyć sytuacje, w których wystąpienie błędu w kompórce pamięci RAM nie spowoduje żadnych wyraźnie widocznych objawów, a pomimo to, doprowadzi do nadpisania informacji prawdziwej informacją niezgodną z prawdą, podczas wykonywania jakiegoś rozkazu przez procesor. Przyczyną tego zjawiska może być pole elektromagnetyczne, którego silne natężenie akurat wystąpiło w pobliżu układów scalonych przechowujących dane, na których akurat są lub mają być realizowane operacje. Tego rodzaju sytuacja jest szczególnie groźna, gdy dotyczy systemów IT wykorzystywanych do zadań krytycznych – np. w technologiach wojskowych, w branży medycznej czy w sektorze bankowym. Nasze rozwiązania płyty i procesory umożliwiają pracę z pamięciami ECC, a w standardowych rozwiązań przeznaczonych do komputerów domowych praca komputera z pamięciami ECC w przeważającej większości przypadków, jest niemożliwa.
Kluczową informacją jest, że pamięci ECC i pamięci non-ECC nie można mieszać w ramach pojedynczej konfiguracji zestawu. Kiedy do pamięci ECC dołożymy pamięci non-ECC w najlepszym przypadku funkcja korekcji błędów zostanie wyłączona. W innym przypadku podczas uruchomienia systemu płyta główna nie zinicjalizuje się do końca przy rozruchu, karta graficzna nie wyświetli żadnego obrazu i a wyświetlacz diagnostyczny LED (o ile pmawiana płyta główna jest w niego wyposażona) pokaże kod „B7” i na nim się zatrzyma (często mylony z „67”, ponieważ w istocie wyświetla się jako „b7”). Innymi słowy jest to kod błędu inicjalizacji i dotyczy inicjalizacji pamięci operacyjnej RAM. Informujhe jednak użytkownika, że płyta główna ma wszystkie napięcia poprawne, że procesor się uruchomił i że platforma podejmuje próbę rozruchu. UWAGA! Komunikatowi obecnemu na wyświetlaczu NIE TOWARZYSZY żaden akustyczny sygnał z głośniczka. Oznacza to więc, że w przypadku gdy omawiana płyta główna nie posiada wyświetlacza diagnostycznego, identyfikacja takiego przypadku jest bardzo utrudniona, gdyż jedyne czego użytkownik doświadcza, to czarny ekran komputera.
Chciałbym wysłać zestaw na gwarancję, jak mam to zrobić?
Jeżeli napotkałeś jakiś problem w działaniu swojego zestawu, najpierw skontaktuj się z nami poprzez infolinię 51 37 37 331 lub pisząc zgłoszenie na adres kontakt@huanan.pl z opisem zaistniałej sytuacji. Postaramy się udzielić wszelkich informacji i porad dotyczących napotkanego problemu. Nie zawsze konieczne jest wysłanie do nas zakupionego sprzętu, często udaje się rozwiązać trudności poprzez prawidłowe dobranie konfiguracji BIOS, który w platformie X79 oraz X99 zawiera nieporównywalnie dużo więcej ustawień dotyczących kluczowych momentów związanych z rozruchem komputera i jego działaniem. Jednakże jeśli nasze konsultacje nie przyniosą pozytywnego efektu, w przypadku pomocy udzielonej metodą zdalną, prosimy o wysyłkę paczki z zamówionym sprzętem na adres firmy:
HUANAN POLSKA, ul. Okólna 67, 91-526 Łódź, tel.: 505 979 646, e-mail: kontakt@huanan.pl
Prosimy pamiętać o odpowiednim zabezpieczeniu płyty w folię ESD (folia antyelektrostatyczna), jak i samej paczki przed uszkodzeniami mechanicznymi za pomocą dodatkowych pianek/wypełnień. Niewłaściwe zabezpieczenie komponentów może skutkować unieważnieniem gwarancji. Do paczki proszę załączyć dokument stanowiący potwierdzenie zakupu produktu z naszej dystrybucji (nie musi to być oryginał paragonu, może być jego kopia lub potwierdzenie płatności przelewem), podpisaną kartę gwarancyjną, opis problemu dot. przesyłanego urzadzenia, dane kontaktowe i adres do wysyłki zwrotnej.
Jak wyczyścić ustawienia BIOS? Jak się robi reset CMOS? O co w tym chodzi?
Czyszczenie BIOS czy innymi słowy resetowanie CMOS, to tzw. ustawienie zawartości pamięci NVRAM na wartości domyślne, co jest równoważne z wyczyszczeniem zachowanych w niej informacji, jeśli wartości domyślne zostały nadpisane własnymi ustawieniami różnorakich opcji w menu BIOS/UEFI. To w tej pamięci przechowywane są także informacje o tym z jakich urządzeń możliwy jest rozruch w trybie Legacy albo na jakich urządzeniach dostępny jest Boot Loader systemu operacyjnego zainstalowanego w trybie UEFI. Pamięć NVRAM przechowuje także informacje o tym, do jakich portów na danym interfejsie podpięte są urządzenia, czyli NVRAM potrafi zawierać informację, że myszka była np, w pierwszym USB 3.0, a podstawowa karta graficzna w drugim slocie PCI-E. Przy niektórych sytuacjach może zdarzyć się, że zawartość NVRAM jest niewłaściwa dla danej konfiguracji. Dzieje się tak dlatego, że dane dot. opcji BIOS zapisywane są w pierwszej kolejności są do regionu NVRAM obecnego w kości EEPROM (czyli w kości przechowującej firmware BIOS/UEFI). Następnie cały ten NVRAM, jest kopiowany do regionów NVRAM obecnych układach SuperIO (kontroler monitorujący napięcia i temperatury) oraz w PCH (mostek południowy). Jeśli dojdzie do sytuacji, że kopie te nie są ze sobą zgodne, rozruch platformy może okazać się niemożliwy (np. platforma zamiast uruchomić OS wchodzi za każdym razem do BIOS). Rozwiązaniem w tym przypadku jest przeprowadzenie kompletnego resetu CMOS. Polega on na całkowitym odłączeniu zasilania od płyty głównej (zarówno 24 PIN jak i 4+4 PIN), wyjęciu baterii CMOS i odczekaniu ok. 30 sekund, aby napięcie elektryczne mogące utrzymywać się w kondensatorach, a które mogłoby podtrzymywać działanie układu posiadającego zawartość NVRAM, zostało w pełni rozładowane. Po tym procesie należy włożyć baterię CMOS w gniazdo na nią przeznaczone, ponownie wpiąć wtyczki 24 PIN oraz 4+4 PIN do płyty i ją uruchomić. Wówczas, przy pierwszym rozruchu, wszystkie urządzenia zostaną poddane tzw. enumeracji i UEFI zapisze wszystkie te dane do NVRAM zawartego w kości EEPROM. Prawidłowe dane zostaną następnie skopiowane do pozostałych układów przechowujących NVRAM. Wtedy dopiero można mówić o tym, że ustawienia BIOS zostały kompleksowo „zresetowane”. UWAGA – użycie zworki do resetu CMOS, czy też samo wyjęcie baterii, czyści wyłącznie NVRAM zawarty w EEPROM. Pozostałe układy, a w szczególności PCH moga mieć NVRAM nietknięty ponieważ napięcie 5VDC STANDBY, pochodzące z zasilacza, wciąż obecne jest na płycie głównej, nawet gdy zworka zostanie przepięta lub gdy bateria zostanie wyjęta. Dlatego jedynie całkowite pozbawienie napięć podawanych na płytę jest w stanie w pełni zresetować zawartość NVRAM (czyt. „zresetować ustawienia BIOS/UEFI”).
Moja płyta podczas uruchamiania zatrzymuje się na kodzie „67” (lub inaczej „b7”). Co robić?
Kod diagnostyczny „b7”, na którym może zatrzymać się inicjalizacja płyty, wskazuje na błąd inicjalizacji pamięci RAM. Wina za to może spoczywać na wadliwej kości RAM lub nieprawidłowo pracującym kontrolerze pamięci operacyjnej, który to kontroler jest integralną częścią zainstalowanego procesora. Za nieprawidłową pracę kontrolera może odpowiadać niewłaściwe połączenie elektryczne choćby na jednej linii sygnałowej pomiędzy CPU i RAM w całym pakiecie zainstalowanych na płycie modułów. Taki skutek może być spowodowany zabrudzonymi padami na spodniej stronie CPU lub też zakrzywieniem któregoś z pinów w gnieździe procesora. W tego rodzaju sytuacji pierwszym krokiem jest odłączenie komputera od zasilania, wypięcie wtyczki zasilacza 24PIN oraz 4+4PIN, wyjęcie baterii CMOS, demontaż modułów RAM oraz demontaż chłodzenia i procesora. Kiedy procesor jest już dostępny to należy starannie wyczyścić jego pady kontaktowe, znajdujące się na jego spodniej stronie, przy użyciu bezpyłowej ściereczki nasączonej środkiem do czyszczenia elektroniki (UWAGA! NIE STOSUJEMY ACTEONU!; odpowiednim środkiem jest np. denaturat, etanol techniczny czy PCC-15). Wyczyszczony procesor instalujemy w gnieździe (po uprzednim sprawdzeniu czy któryś z pinów nie jest zagięty, co warto przy tej okazji zrobić) i instalujemy POJEDYNCZY moduł RAM w prawym, skrajnym slocie RAM (przy ustawieniu płyty na wprost). Wpinamy baterię i podłączamy z powrotem kable zasilania do płyty. Uruchamiamy komputer. Jeżeli uruchomienie się powiedzie, to komputer można wyłączyć i należy pojedynczo dokładać kolejne moduły RAM licząc wg kolejności: 3, 1, 2 (przy założeniu, że płyta główna posiada 4 sloty RAM). Czyli najpierw po prawej stronie CPU, a dopiero później od lewej strony CPU, zaczynając od slotu skrajnego (UWAGA! w płytach posiadających 8 identycznych slotów przy pojedynczym CPU, kolejność jest nieco inna). Jeśli przy którymś uruchomieniu ponownie napotkamy na całkowite zatrzymanie się na kodzie „b7”, czynność czyszczenia padów CPU rozpoczynamy od początku. Jeśli dwu- trzykrotne wyczyszczenie nie przynosi efektu, należy sprawdzić, czy włożenie innego modułu z pakietu rozwiąże problem, jeśli nie, to przyczyną może być zagięty lub złamany pin gniazda CPU lub uszkodzenie kontrolera RAM w CPU. Jeśli tak – za brak możliwości rozruchu z modułem obecnym w świeżo zapiętym slocie, odpowiada wadliwy moduł RAM. Jeśli procedura wydaje się Wam skomplikowana, prosimy o kontakt z naszym działem serwisu.
Moja płyta podczas uruchamiania zatrzymuje się na kodzie „d6”. Płyta wdaje hałaśliwe 5x „beep” z głośniczka. Co robić?
Kod „d6” i charakterystyczne pięć głośnych sygnałów dźwiękowych z głośniczka o jednakowej częstotliwości oznaczają wystąpienie tzw. „błędu konsoli wyjściowej”. Domyślną „konsolą wyjściową” wg specyfikacji UEFI w platformie x86_64 jest ekran monitora. UWAGA! System w trybie UEFI do początkowego rozruchu poszukuje nie tyle samej karty graficznej, ale podłączonego i aktywnego monitora. To bardzo ważny szczegół. Dlatego aby skutecznie przeprowadzić diagnostykę tego przypadku, wyłącz komputer, odepnij dyski twarde (nie jest to całkowicie niezbędne, ale jednak zalecane, żeby przypadkowo nie doprowadzić do uszkodzenia struktury zainstalowanego wcześniej OS), przeprowadź kompletny reset CMOS (patrz dwa pytania powyżej), upewnij się, że karta graficzna jest zainstalowana poprawnie w slocie PCI-E (przede wszystkim czy jest podłączona do zasilania 6+2 PIN, jeśli takowe gniazdo/gniazda posiada), sprawdź czy monitor jest na pewno włączony (były przypadki, że tylko dlatego inicjalizacja konsoli wyjściowej tuż po resecie CMOS się nie powiodła) i że ma wybrane źródło sygnału takie, jak zastosowany kabel sygnałowy (niektóre monitory nie do końca poprawnie sobie radzą z wykryciem sygnału cyfrowego z uwagi np. na kabel obsługujący wcześniejszą rewizję standardu DP czy HDMI). W niektórych sytuacjach inicjalizacja nie jest możliwa np. przy wykorzystaniu kabla i gniazd DisplayPort, ale udaje się bezproblemowo przy wykorzystaniu HDMI czy DVI. Dlatego na wszelki wypadek należy sprawdzić, czy powiedzie się z wykorzystaniem innych dostępnych złącz.
Najczęściej za sytuację związaną z wystąpieniem kodu „d6” odpowiada brak możliwości przeprowadzenia rozruchu w trybie UEFI. Można ten błąd wyeliminować np. za pomocą odpowiednich ustawień tzw. trybu CSM. Problem polega jednak na tym, że dopóki nie będziemy w stanie w ogóle przeprowadzić kompletnej inicjalizacji, to nie dostaniemy się do ustawień BIOS/UEFI, aby zmienić jego konfigurację. Jeśli taka sytuacja się Wam przydarzy, prosimy o kontakt z naszym działem serwisu. Pierwszy dostępny inżynier bezpośrednio przekaże Wam szczegółowe informacje, co należy w tym wypadku zrobić. UWAGA! Przypominamy, że nieodpłatne wsparcie techniczne mogą otrzymać od nas wyłącznie Klienci, którzy nabyli sprzęt z dystrybucji HUANAN POLSKA.